قهوه و شناخت انواع قهوه

قهوه هاي ترك، فرانسه يا اسپرسو، به دليل محل كشت آنها نامگذاري نمي شود، بلكه تفاوت طريقه فرآوري و جوشاندن اين قهوه هاست كه سبك و نام مي سازد
اگر از شما پرسيده شود كه چقدر قهوه مى خوريد چه پاسخى مى دهيد؟ زياد، كم يا اصلا؟جواب اين سوال هرچه باشد چندان مهم نيست. مهم اين است كه اگر شما قهوه مى خوريد يا دوست داريد كه قهوه بخوريد، چگونه و از كجا قهوه خوب و مناسب تهيه كنيد؟پاسخ اينكه از كجا قهوه خوب تهيه كنيم؟ شايد ساده باشد، ولى اينكه چگونه قهوه مناسب بخريم؟ نياز به دانستن يكسرى اطلاعات در رابطه با قهوه داريم كه سعى مى كنيم در اين گزارش به آنها بپردازيم.
قهوه خوب
به طور كلى نحوه فروش قهوه در تهران به دو صورت انجام مى گيرد؛ فروش در فروشگاه هاى سنتى قهوه فروشى كه بيشتر متعلق به اقليت ارامنه است و فروش در سوپرماركت ها و فروشگاه ها وفروشگاههاي اينترنتي (.Example Mossada)
و بنكدارهاي قهوه و شعبات قهوه فروشي
شما مى توانيد پودر قهوه يا دانه پخته شده قهوه (Roasted coffee beans) را به صورت باز بدون بسته بندى از فروشگاه هاى سنتى قهوه فروشى بخريد و قهوه هاى بسته بندى شده، اعم از بسته بندى هاى داخلى و خارجى را علاوه بر فروشگاه هاى سنتى كه بيشتر در مناطق ارامنه نشين قرار دارند از ساير فروشگاه ها، سوپرماركت ها و حتى قنادى هاى سطح شهر و فروشگاههاي زنجيره اي تهيه كنيد.
فرق قهوه فله و بسته بندى شده
شايد براى فروشندگان سنتى قهوه، بين قهوه پودر شده و دانه قهوه تفاوتى نباشد و از نظر قيمت هر دوى آنها در يك سطح باشند، اما براى مصرف كننده بسيار مهم است كه بداند قهوه پودر شده خيلى سريع بو و عطر خود را از دست مى دهد و براى مدت زيادى نمى توان آن را نگه داشت. در حالى كه دانه قهوه تا زمانى كه پودر نشده، عطر و بوى خود را حفظ مى كند.در مورد قهوه هاى بسته بندى شده نيز اگرچه بسته بندى سبب مى شود تا عطر و بوى قهوه حفظ شود، اما همين بسته بندى باعث افزايش قيمت قهوه شده، طورى كه پودر قهوه كه عموما براى مصارف خانگى و در بسته بندى هاى 250 گرمى عرضه مى شود، در مقايسه با دانه قهوه كه در بسته هاى يك كيلوگرمى و معمولا براى كافى شاپ ها، هتل ها و رستوران ها عرضه مى شود در هر كيلو گرانتر است.

انواع قهوه
امروزه انواع قهوه با نام هاى ترك، فرانسه يا اسپرسو شناخته مى شوند.جالب است بدانيد نامگذارى قهوه به اين نام ها، ربطى با نحوه كشت يا محل كشت آن ندارد. زيرا كشورهاى تركيه، فرانسه يا ايتاليا مزارع كشت قهوه ندارند و قهوه فقط در يك شرايط خاص و در مناطقى كه داراى آب و هواى گرم حاره اى باشند رشد پيدا مى كند.اصطلاح قهوه ترك از آنجا پديد آمد كه ترك ها، اولين كشورى بودند كه قهوه را به شيوه اى كه خودشان مى پسنديدند، پخت و آسياب كرده و سپس مى جوشاندند. ترك ها پودر قهوه را با آب حل كرده، سپس مى جوشاندند و بعد از به اصطلاح عمل آمدن قهوه، آن را مى خوردند. در اين روش، خود قهوه علاوه بر عصاره و شيره آن نيز خورده مى شود كه برخى معتقدند در درازمدت باعث از بين رفتن پرزهاى معده مى شود. اگر تنها 10 درصد از جمعيت 80 ميليونى ايران، يعنى فقط 8 ميليون از ايرانيان قهوه بنوشند، روزانه بايد در ايران 53 تن قهوه مصرف شود
بعد از آن فرانسوى ها به اين دليل كه نمى توانستند قهوه را مانند ترك ها مصرف كنند، روش جديدى را ابداع كردند و با قرار دادن فيلترى در قهوه جوش، قهوه را صاف كرده و بعد مى نوشيدند. قهوه اى كه از اين روش به دست مى آمد به نام قهوه فرانسه معروف شد.ايتاليايى ها نيز در سال 1822 روش جديدى را ابداع كردند كه شايد بهترين روش تهيه قهوه باشد. به اين طريق كه در فشار بالا و با آب 90 درجه از دانه قهوه، عصاره آن گرفته مى شود. قهوه به دست آمده از اين طريق به قهوه اسپرسو معروف است. اسپرسو در زبان ايتاليايى به معنى خيلى كوتاه و چيزى كه از طريق اعمال فشار زياد به دست آمده، است.قهوه، علاوه بر اينكه در 3 نوع ترك، فرانسه و اسپرسو شناخته مى شود، به طور كلى در دو نوع ربوستا و عربيكا كشت و برداشت مى شود.
قهوه عربيكا بيشتر در كشورهاى آفريقايى و آمريكاى لاتين و قهوه ربوستا در كشورهاى آسياى شرقى كشت مى شود. در ضمن 70 درصد توليدات قهوه دنيا را قهوه عربيكا تشكيل مى دهد.در حقيقت قهوه هاى ترك، فرانسه و اسپرسو علاوه بر آنكه شيوه تهيه آنها متفاوت است، هر يك با درصدهاى مختلفى از قهوه هاى عربيكا و ربوستا تشكيل شده اند. گاهى نيز ديده مى شود، در تهيه قهوه ترك، تنها از قهوه ربوستا و براى قهوه اسپرسو فقط از قهوه عربيكا استفاده مى شود. اين درصدها در هر كشور بسته به ذائقه مردم آن متفاوت است.
چگونه قهوه مناسب بخريم؟
افشاري، كارشناس قهوه معتقد است: اكثر مردم ايران، قهوه ملايم مى خورند. تقاضاى بازار نشان مى دهد، حدود 70 درصد ايرانى ها، قهوه فرانسه، حدود 30 درصد كه بيشتر اقليت ارامنه هستند، قهوه ترك و درصد بسيار كمى نيز قهوه اسپرسو تلخ مصرف مى كنند.شما نيز در زمان خريد قهوه حتما با توجه به ذائقه و تمايل خود قهوه بخريد و به مشخصات روى بسته بندى ها توجه كنيد. درصدهاى قهوه عربيكا و ربوستا كه ميزان تلخى و ملايمت قهوه به آن بستگى دارد را در نظر بگيريد. هرچه درصد قهوه عربيكا بيشتر باشد، قهوه تلخ تر است. اگر قهوه را بدون بسته بندى و به صورت باز مى خريد حتما از فروشنده در مورد خصوصيات قهوه سوال كرده و در صورت امكان از او بخواهيد قهوه را تست كند.
متوسط قيمت قهوه
در تهران ، قيمت قهوه بسته به اينكه از فروشندگان سنتى يا در بسته بندى هاى جديد خارجى خريدارى شود، متفاوت است..
همانطور كه ملاحظه مى كنيد قهوه در مقايسه با نوشيدنى متداول ايرانيان يعنى چاي، از قيمت بسيار بالاترى برخوردار است و شايد همين قيمت بالا، دليلى باشد تا مردم رغبت كمترى به استفاده از اين نوشيدنى نشان دهند. بدون شك يكى از دلايل قيمت زياد قهوه در ايران نسبت به ساير كشورها، قوانين و تعرفه هاى سخت گمركى است. مثلا فرض كنيد اگر در اروپا قيمت يك كيلوگرم دانه قهوه از (Famous coffee brand) قهوه، 5/13 يورو باشد بعد از محاسبه هزينه هاى گمركى و حمل و نقل و بازاريابى بالغ بر 539,900 تـومـان در بازارهاى ايران به فروش مى رسد

بازار در حال رشد قهوه
در بازار قهوه در سال 2021 در صنعت جهانى قهوه اعم همه بخش هاي قهوه بيش از 100 ميليون نفر در حال فعاليت هستند در حال و بالغ بر 746 ميليارد فنجان در سال قهوه نوشيده مى شود، به طورى كه تنها در ايتاليا 5 هزار كارخانه توليد قهوه و 200 هزار بار قهوه وجود دارد. 40 كشور در دنيا در كار كشت و توليد قهوه هستند كه از ميان آنها كشورهاى برزيل، كنيا، كلمبيا، هند، لائوس، ويتنام، اكوادور، ونزوئلا، جامائيكا و كوبا برترين توليد كنندگان قهوه دنيا به شمار مى روند. صنعت قهوه در ايران نيز با بازار بالقوه اى رو به رو است و بسيارى از سرمايه گذاران خارجى و داخلي را به سمت خود جذب كرده است. برخى معتقدند اگر تنها 10 درصد از جمعيت 84 ميليونى ايران، يعنى فقط 8 ميليون از ايرانيان قهوه بنوشند، روزانه بايد در ايران 52 تن قهوه مصرف شود، ولى هنوز چاى به عنوان يك نوشيدنى سنتى در ايران محسوب مى شود و قهوه بيشتر يك نوشيدنى تجملى و گران به حساب مى آيد، اما رو به رشد بودن جامعه جوان ايران نيز مى تواند محركى براى افزايش ميزان مصرف قهوه در ايران باشد، زيرا نسل جوان همواره در پى ابداعات جديد و خواسته هاى جديدى است و علاقه دارد تا دركنار آداب و رسوم گذشته شيوه هاى جديد را نيز دربيشتر زمينه ها تجربه كند. بنابراين يك نوشيدنى خوب حتما مى تواند جايگزين خوبى براى نسل جديد باشد. اين تجربه در كره و ژاپن، 25 سال زمانى كه نسل جديد آنها بر سر كارآمد، قهوه را به عنوان يك نوشيدنى جديد برگزيد آن اگر از هر 5 نفر يك نفر قهوه مى خورد و 4 نفر چاي، در حال حاضر وضعيت برعكس شده و از هر 5 نفر 4 نفر قهوه مى خورند.
رشد مصرف قهوه تنها به ايران محدود نمى شود. طبق آمار به دست آمده در فاصله بين سال هاى 2010 تا 2012 مصرف قهوه در دنيا چيزى حدود 45 درصد رشد داشته است. كشورهاى اتريش، بلژيك، قبرس، دانمارك، فيجي، فنلاند، آلمان، يونان، ايرلند، ايتاليا، ژاپن، نروژ، سوئد، سوئيس، آمريكا و انگليس، بزرگترين واردكنندگان قهوه در سال 2002 بوده اند كه مصرف آنها در اين سال حدود 82 ميليون كيسه 60 كيلويى قهوه بوده است.

امتیاز به این مطلب :
5/5 - (1 امتیاز)

WhatsApp
Telegram
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *