قهوه و نمک (ترکیبی عجیب اما پر طرفدار و مفید!)

به طور قطع اضافه کردن شکر، خامه و شیر به قهوه جز پر طرفدارترین ترکیبات نوشیدنی صبحگاهی در بین مردم جهان می باشد، اما شاید برای شما جالب باشد ترکیب قهوه و نمک نیز یکی دیگر از این موارد می باشد که شاید خیلی از ما با آن آشنا نباشیم. اما سوال اینجاست که طرز انجام اینکار چگونه است و استفاده از نمک چه فواید و خواصی دارد و برای کدام قهوه ها استفاده می شود؟ ما سعی داریم در این مقاله از کافی مافی تمام این سوالات شما را پاسخ دهیم.

چرا از ترکیب قهوه و نمک استفاده کنیم؟

ما در ابتدای اینکه بخواهیم موارد مختلف را بررسی کنیم یک جواب کاملا صریح به این سوال که اصلا چرا افراد از نمک برای ترکیب کردن با قهوه استفاده می کنند و چرا باید قهوه و نمک با هم استفاده شد؟

در جواب این سوال باید گفت مهمترین موضوع رفع و کاهش تلخی قهوه می باشد. در واقع نمک می توان با کاهش تلخی قهوه برای کسانی که خیلی به این تلخ بودن علاقه ای ندارد کمک کند که از نوشیدن آن لذت ببرند.

ترکیب قهوه و نمک از کشور ترکیه بود که به مرور به سراسر نقاط جهان راه پیدا کرد، اشتباه نکنید مردم ترکیه به این موضوع پی نبردند که می توانند از این ترکیب برای بهبود طعم قهوه استفاده کنند!!

بلکه یک رسم قدیمی در این کشور وجود داشت که پسرانی که قصد ازدواج دارند برای نشان دادن میزان جدیت خود در این موضوع و نشان دادن صبوری خودشان یک فنجان قهوه پر از نمک می نوشند. :*

بعد از این مورد سوالی پیش می آید که چه اتفاق هایی می افتد که قهوه ما خیلی تلخ می شود و دلیل آن چه مواردی می باشد؟

 

دلایل تلخ شدن قهوه

مواردی بسیار مختلفی می باشد که در این موضوع می تواند تاثیر گذار باشد. اما باید به این نکته دقت کرد همه افراد از این تلخی بدشان نمی آید و خیلی از دوست داران قهوه عاشق همین تلخ بودن می باشند.

ولی ما در اینجا وقتی ترکیب قهوه و نمک را در حال بررسی هستیم در واقع تلاش می کنیم که برای کسانی که با این موضوع مشکل دارند راه حل را پیدا کنیم.

جنس قهوه: جنس و نوع قهوه به خودی خود می تواند در مدل های میزان تلخی را کم و زیاد کند، بعضی از قهوه ها دارای طعم شکلاتی می باشند یا بعضی رایحه میوه ای دارند و در مواردی تلخی می باشد. اصولا دانه های روبوستا نسبت به مدل های دیگر کمی تلخ تر می باشند.

رست قهوه: در واقع می توان مهمترین عامل در میزان تلخی قهوه را رست آن دانست. برای همین موضوع است که وقتی از دم کرده قهوه سبز و خام استفاده می کنیم تقریبا هیچ تلخی حس نمی کنیم.

به طور علمی نیز آزمایشات نشان داده که وقت ما قهوه را رست می دهیم دو ترکیب اسید کلرژنیک لاکتون و فنیلندیان آزاد می شوند که باعث تلخ شدن آن می شوند. البته اسید کلرژنیک لاکتون در تمام رست ها مشاهده می شود ولی اسید فنیلندیان تنها در رست های دارک مشاهده می شود و دلیل تلخ بودن بیشتر آنها به همین دلیل است.

نحوه تهیه قهوه: وقتی شما یک گاها مواردی را در تهیه و دم کردن قهوه رعایت نکنید به طور ناخوآگاه باعث تلخ شدن آن می شوید. زمان تهیه قهوه ، استفاده از آب خیلی داغ و جوشاندن قهوه 3 عامل اصلی و دلیل این موضوع می باشند و برای رفع این موارد می توانید از ترکیب قهوه و نمک استفاده کنید.

خواص ترکیب قهوه و نمک و نحوه اثر گذاری

همانطور که گفتیم بسیاری از افراد دوست دارند اول صبح کمی قند یا خامه در قهوه خود اضافه کند اما دانستن این موضوع که چگونه ترکیب قهوه و قند باعث حذف تلخی آن می‌شود و چه فوایدی برای نوشیدنی ما دارد نکته مهمی می باشد.

در واقع افزودن کمی نمک به یک فنجان قهوه می‌تواند تلخی آن را خنثی کند نه تنها تلخی را کاهش می دهد، بلکه طعم کهنه آب ذخیره شده در مخزن را هموار می کند .

اتفاقاً تحقیقات ثابت کرده است که نمک در واقع در خنثی سازی تلخی بهتر از قند است. این یک واقعیت علمی است که سدیم یکی از اجزای اصلی نمک، تلخی را خنثی میکند.

این اتفاق می افتد زیرا جوانه های چشایی به جای تلخی به عطر و طعم شور واکنش نشان می‌دهند بنابراین سدیم حتی می‌تواند در پوشاندن تلخی قهوه از قرن موثرتر باشد . به طور علمی شکر فقط می تواند کمی آن را مخفی کند در حالیکه نمک آن را کاملا خنثی میکند .

نمک طعم خوبی دارد زیرا توسط گیرنده های روی زبان برداشت می شود این عطر و طعم های تلخ و ترش را مسدود می کند به همین دلیل است که اغلب به غذاها اضافه می‌شود تا خوشمزه تر شوند .

یون های سدیم از ثبت عطر و طعم تلخ جوانه های چشایی جلوگیری می کنند و به همین خاطر است چه ترکیب قهوه و نمک تلخی را خنثی میکند.

ترکیب قهوه و نمک علاوه بر عطر و طعم باعث افزایش کیفیت آب میشود و مهمتر از همه وجود خود سدیم در آن می تواند برای سلامتی افراد بسیار موثر و مفید باشد.

نکته مهم:

تحقیقات نشان داده که قهوه باعث می شود میزان جذب سدیم بدن کاهش پیدا کند و شما با استفاده از نمک در آن می تواند نقش بسیار موثری برای تنظیم سدیم بدن خود داشته باشید.

البته به طور قطع از خطرات استفاده زیاد از نمک نیز آگاهی دارید و فراموش نکنید که در استفاده از قهوه و نمک رعایت اعتدال را همیشه لحاظ کنید. بیشتر از 4 فنجان قهوه در روز چه با نمک و چه بدون نمک می تواند سلامتی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

کمک نمک به حذف ریفلاکس در قهوه

ریفلاکس معده زمانی در بدن ما رخ می‌ دهد که اسید و سایر محتویات درون معده از دریچه‌ پایینی مری به مری باز می‌ گردند.

در واقع دریچه پایین مری دریچه ‌ای عضلانی به ‌شکل حلقه می باشد که در انتهای مری و ابتدای معده قرار دارد. با باز شدن این دریچه، غذای بلعیده ‌شده از انتهای مری وارد معده می ‌شود.

پس از ورود غذا به معده، این دریچه بسته می‌ شود تا از بازگشت غذا به درون مری جلوگیری کند. زمانی‌ که این دریچه ضعیف شده یا آسیب دیده باشد ممکن است به ‌درستی عمل نکند، همین موضوع باعث رفلاکس معده می‌ شود.

حال در بعضی موارد استفاده از قهوه نیز باعث ایجاد این مشکل در معده شود. اگر شما دچار این مشکل می شوید اولین موردی که باید چک کنید میزان رست و برشتگی قهوه شما می باشد.

برا حل این اختلال در بدن شما بهترین کار استفاده از قهوه عربیکا می باشد که اگر این کار با ترکیب قهوه و نمک همراه شود بهترین نتیجه را برای شما به همراه می آورد و به احتمال خیلی زیاد این موضوع برای شما مرتفع می شود.

ترکیب قهوه و نمک باید به چه نسبتی باشد؟

بعد از بررسی تمام این موارد احتمالا به این نتیجه رسیده اید که حداقل برای یکبار هم که شده از ترکیب قهوه و نمک استفاده کنید. اما سوالی که اینجا پیش می آید این موضوع است که این نسبت باید به چه اندازه باشد.

آزمایشات و تحقیقات متنوعی برای انجام این کار شده است و نسبت های مختلفی از 0.5 درصد نمک تا 1 درصد متفاوت بوده است اما موضوع و مشکلی که در همه این نسبت ها وجود داشته نحوه اضافه شدن نمک به قهوه ها بوده است.

استانداردی که ما می خواهیم برای این نسبت به شما معرفی کنیم کمی متفاوت است. لطفاً به قهوه خود نمک اضافه نکنید بلکه به آبی که می خواهید با آن قهوه درست کنید نمک را اضافه کنید.

شما بهتر است تا یک محلول نمکی از ترکیب 20 درصد نمک و 80 درصد آب تهیه کنیم و با قهوه‌ها ترکیب کنیم تا نتیجه‌ای بهتر از اضافه کردن نمک به صورت مستقیم بگیریم.

 

امتیاز به این مطلب :
5/5 - (1 امتیاز)

WhatsApp
Telegram
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *