مقایسه اسپرسو با لانگو و ریسترتو (شات اسپرسو خود را بشناسید)

ه طور قطع در بین قهوه های موجود در جهان اسپرسو را می توان محبوب ترین و مشهورترین گزینه برای انتخاب معرفی کرد، همین موضوع باعث شد که مشتقات دیگری از این نوشیدنی تهیه شود که ما در اینجا سعی داریم 2 مدل آن را بررسی کنیم و به مقایسه اسپرسو با لانگو و ریسترتو بپردازیم و تفاوت های آنها را بیان کنیم.

وقتی در یک کافی شاپ نشسته اید و برای شما منو را می آورند با دیدن نام های مختلف شاید برای انتخاب با مشکل روبه رو شوید که به طور قطع سه تا از این گزینه ها اسپرسو، لانگو و ریسترتو می باشد که بیایید این گزینه ها را با هم مقایسه کنیم.

شناخت ساختار کلی شات اسپرسو

 

برای مقایسه اسپرسو با لانگو و ریسترتو در ابتدای کار لازم است روشن کنیم که اصلا اسپرسو معمولی چه شکلی می باشد، سپس به سراغ تفاوت‌ها بریم.

شاید خیلی شما فکر کنید اسپرسو را که همه ما میشناسیم اما باید بگوییم که شناخت اسپرسو در بین دوست داران قهوه مثل شناسنامه برای یک فرد می باشد و بهتر است همه چیز را در مورد آن بدانید.

وقتی شما تقریبا از بین 7 الی 9 گرم قهوه آسیاب یک آب داغ (93 درجه سانتی گراد) را با فشار بالا عبور می دهید تا عصاره آن را گرفته و درون یک فنجان به شما تحویل دهد و بر روی آن یک لایه از کرما تشکیل شود آن زمان است که می گویند شات اسپرسو شما برای سرو شدن آمده شده است.

به طور کلی نوشیدنی شما برای 1 شات در حدود 33 میلی گرم می باشد، خیلی از دستگاه های اسپرسو ساز این موضوع را به طور اتومات اعمال می کنند ولی در مدل هایی این امکان را به شما می دهد که خودتان میزان آب خروجی را با دست تنظیم کنید.

اسپرسو تقریبا پایه اصلی بزرگترین نوشیدنی های تهیه شده در کافی شاپ ها می باشد، از کاپوچینو گرفته تا لاته و فلت وایت همه بر پایه اسپرسو می باشند. (برای طرز تهیه اینجا کلیک کن)

لانگو یک اسپرسو طولانی و ضعیف

شاید استفاده از واژه اسپرسو طولانی برای شما کمی نامفهوم باشد، اما واژه لانگو یک کلمه ایتالیایی می باشد و معنی آن نیز طولانی می باشد که دلیل استفاده از آن به این شرح است:

در واقع لانگو همان اسپرسو با همان میزان قهوه آسیاب شده یعنی 7 الی 9 گرم می باشد که میزان آب استفاده شده در آن دو برابر می باشد، این آب بیشتر نیز نتیجه ای جز طولانی شدن زمان عصاره گیری را به همراه ندارد.

در واقع شما برای مقایسه اسپرسو با لانگو شما به جای داشتن یک نوشیدنی 33 میلی متری یک نوشیدنی 66 میلی لیتری خواهید داشت که طعم و رایحه آن بسیار ملایم تر از اسپرسو می باشد.

اما سوال اینجاست که شما یعنی با سفارش لانگو یعنی فقط پول آب بیشتر می دهید؟ از یک زاویه بله این حرف درست است اما باید به این نکته دقت کرد که همین آب بیشتر و طولانی شدن عصاره گیری باعث می شود میزان استخراج کافئین از قهوه آسیاب شده شما افزایش پیدا کند و شما یک نوشیدنی با کافئین بالا در اختیار خواهید داشت.

در لانگو برخلاف اکثر نوشیدنی های پایه اسپرسو هیچ گونه افزودنی مانند شیر به آن اضافه نمی شود و آن را معمولا به طور تنها و خالص می نوشند و سرو می کنند.

ریسترتو یک اسپرسو قوی و کوچک

بعد از مقایسه اسپرسو با لانگو به سراغ ریسترتو می رویم، اولین نکته ای که می توان در مورد این نوشیدنی بیان کرد این است که گاها آنقدر کوچک و کم است که اگر کسی خیلی با قهوه آشنایی نداشته باشد و آن را ببیند قطعا شما رو مسخره خواهد کرد. 🙂

در اروپا اصطلاحاً در بعضی کشورها به به ریسترتو “لا دندونی” نیز می گویند، کوچکترین ظروف نوشیدنی جهان را می توان برای این قهوه بیان کرد که در حدود 100 میلی لیتر می باشند، البته برای قهوه های ترک و یونانی نیز از این فنجان های کوچک استفاده می شود، زیرا وعده های قهوه غلیظ بسیار کوچک هستند.

بنابراین در ریسترتو یک اسپرسو با همان اندازه قهوه آسیاب شده (7 الی 9 گرم) می باشد که میزان آب استفاده شده برای تهیه نصف می شود و شما دارای 15 میلی لیتر قهوه خواهید شد.

کم بود آب باعث افزایش غلظت و طعم این نوشیدنی نسبت به اسپرسو می شود، اما کاهش زمان عصاره گیری نیز باعث کاهش میزان کافئین نوشیدنی شما می شود.

آیا هرچه آب کمتر باشد قهوه قوی تر است؟

اگر بخواهیم یک جواب ساده بدهیم باید بگوییم معمولاً این اتفاق می افتد ولی اگر بخواهیم به طور علمی و تخصصی جواب بدهیم باید گفت:

قدرت شات اسپرسو ، میزان طعم آن، قوی، تلخی و شیرین شدن آن ربطی به میزان آب ندارد و بیشتر مربوط به خود دانه های قهوه است که برای تهیه آن شات استفاده می شود.

در مقایسه اسپرسو با لانگو و ریسترتو به این موضوع دقت کنید که، برخی از دانه های قهوه مانند روبوستا Robusta طعم قوی تری می دهند. بیشتر شرکت های تولید قهوه ترکیبی از روبوستا و عربیکا را به ویژه برای اسپرسو ارائه می دهند که هیچ یک از دو کیسه قهوه هرگز یکسان نخواهند شد.

تا حدی که آب و هوایی که گیاه قهوه نیز در آن رشد کرده و همچنین کیفیت خاک منطقه رشد نیز تأثیر زیادی روی قهوه شما و قدرت آن خواهد داشت.

شاید درک این موضوع کمی سخت باشد ولی برای بیان تاثیر میزان آب بر روی قدرت قهوه کافیست یک نگاهی به مقایسه اسپرسو با لانگو و ریسترتو بیاندازیم.

درست است که لانگو به خاطر استفاده از آب بیشتر دارای قدرت بسیار کمتری نسبت به اسپرسو می باشد اما تفاوت قدرت بین اسپرسو و ریسترتو آنقدر زیاد نیست و می توان گفت که قدرت آنها بسیار نزدیک است.

در حقیقت تفاوت قدرت بین اسپرسو معمولی و ریسترتو از اسپرسو و لانگو کمتر است. به همین خاطر است که برای تهیه نوشیدنی هایی مانند کاپوچینو و لاته اگر دنبال یک نوشیدنی قوی هستید خیلی استفاده از ریسترتو رایج نیست و استفاده از دابل شات اسپرسو بهترین گزینه می باشد.

دوپیو Doppio دو شات اسپرسو معمولی

وقتی شما در یک نوشیدنی از دو شات اسپرسو استفاده می کنید به آن دوپیو گفته می شود که احتمالا در منوی کافی شاپ ها اکثراً آن را با نام دوبل “Double” مشاهده خواهید کرد.

تهیه یک نوشیدنی 66 میلی لیتری که دارای 120 میلی گرم کافئین می باشد یک قهوه ی بسیار قوی و جذاب برای افرادی می باشد که عاشق یک نوشیدنی قوی می باشند.

استفاده از دابل شات و حتی تریپل شات اسپرسو در نوشیدنی های بزرگ مانند لاته و کاپوچینو موضوعی بسیار رایج می باشد.

نحوه تهیه و به دست آوردن این دوپیو کار بسیار آسانی می باشد و تنها کافیست پودر قهوه خود را درون پورتافیلتر بیشتر کرده و اجازه دهید آب بیشتر از آن عبور کند.

برای دابل شات لازم است بین 14 تا 18 گرم پودر قهوه را استفاده کنید و سپس اجازه دهید آب دو برابر حال معمولی عبور کند.

نتیجه گیری

گاها مشاهده می کنیم که بعضی از افراد در مقایسه بین اسپرسو با لانگو و ریسترتو این موضوع را بیان می کنند که ریسترتو بهترین گزینه می باشد و یا اینکه لانگو ارزش سفارش دادن را ندارد یا از این قبیل موارد!

ما می خواهیم بگوییم این موارد کاملا اشتباه است، زمانی شما می توانید از این واژه ها استفاده کنید که بحث کیفیت در میان باشد، شما نمی توانید سلیقه شخصی خود را بسط دهید و آن را برای همه افراد استفاده کنید.

به طور قطع اولین هدف از نوشیدن یک فنجان قهوه لذت بردن از آن می باشد، فروش نکنید هیچ چیزی نباید در سلیقه شما تاثیر گذار باشد و برای انتخاب نوع قهوه تنها دنبال جواب دادن به یک سوال باشید:

“من چه نوع قهوه ای را دوست دارم و از آن لذت می برم؟”

امتیاز به این مطلب :
5/5 - (2 امتیاز)

WhatsApp
Telegram
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *